Šedý nebo virtuální operátor? Jaký je mezi nimi rozdíl

O virtuálních operátorech slyšel v posledních měsících snad každý. Ale co „šedý operátor“? Znáte toto slovní spojení? Vyvolává ve vás „šedý operátor“ negativní konotace? Vysvětlíme vám rozdíl mezi šedým a virtuálním operátorem.

Na první pohled se rozdíl mezi šedými a virtuálními operátory nehledá snadno. Při bližším zkoumání lze však najít rozdílů několik, a to velmi zásadních.

Šedí operátoři

Šedí operátoři jsou součástí českého telekomunikačního trhu již dlouho. Nejznámějšími jsou např. Bonerix nebo Plus4U Mobile. Obecně řečeno, šedí operátoři jsou společnosti, které nakupují od tradičních mobilních operátorů volné přenosové kapacity za velkoobchodní ceny a pak je dále přeprodávají koncovým zákazníkům.

Každý z šedých operátorů se tedy pohybuje v rámci sítě jednoho z tradičních mobilních operátorů (Bonerix přeprodává služby O2, Plus4U Mobile přeprodává služby operátora T-Mobile). S trochou benevolence můžeme k šedým operátorům přiřadit i nejrůznější nárazové nabídky pro uzavřený okruh potenciálních zákazníků, např. Vodafone nabízí výhradně pro klienty mBank několik časově omezených speciálních tarifů.

Způsob fungování šedých operátorů s sebou nese řadu nevýhod:

  • Šedí operátoři bývají uzavření, fungují zpravidla jako uzavřená síť. K mnohým nabídkám se zákazník „zvenčí“ vůbec nedostane, protože jsou určené např. pouze pro zaměstnance určitých velkých firem (v případě Bonerixu je to např. Komerční banka, ČSOB, COOP, Lidl, OKD, Oriflame, Avon, Amway a mnoho dalších), a případně jejich rodinám. Je sice možné stát se zákazníkem šedého operátora coby zákazník přicházející mimo primární zákaznickou síť, avšak není to nic, na co by měl kdokoli automatický nárok. Stát se klientem šedého operátora „zvenčí“ vyžaduje určitou vyjednávací námahu.
  • Šedí operátoři zpravidla nemají veřejné ceníky, což úzce souvisí s předchozím bodem. Byť je pravda, že v poslední době se situace v této oblasti mění. Stále ještě jsou nabídky šedých operátorů jakýmsi podpultovým zbožím.
  • Pozice zákazníka šedého operátora není úplně stabilní. Faktem zůstává, že pozice šedých operátorů vůči tradičním mobilním dodavatelům, od kterých kupují přeprodávané minuty, SMS a data, není úplně pevná. Jejich počínání lze totiž vyložit i jako porušení smluvních podmínek. Tím pádem není úplně pevná ani pozice zákazníka. Jsou známy z poslední doby případy, kdy např. O2 tlačil velmi silně na klienty šedého operátora, aby přešli do sítě O2.

Virtuální operátoři

Virtuální operátoři přišli na český mobilní trh poprvé během roku 2013. Na velikost českého trhu je počet lokálních virtuálních operátorů poměrně vysoký, mluví se až o 40 virtuálních operátorech. Z toho logicky plyne, že většina z nich má jen velmi málo zákazníků a je málo výrazná.

Virtuální operátoři, stejně jako šedí operátoři, mají postavený byznys na přeprodeji technologických kapacit tradičních mobilních operátorů, tedy na přeprodeji volných minut, SMS a dat, které nakupují za velkoobchodní ceny a mohou je tedy koncovým zákazníkům poskytovat za velmi výhodné ceny. Na první pohled tak není rozdíl mezi šedým operátorem a virtuálem natolik patrný. Pointa je v detailech, které dávají virtuálním operátorům řadu výhod.

Výhody virtuálních operátorů:

  • Virtuální operátoři jsou transparentní. Narozdíl od šedých operátorů jsou virtuálové plně transparentní. Jejich nabídky nejsou žádné podpultovky určené pro úzce specifikovanou skupinu zákazníků, nýbrž jasné nabídky pro kohokoli, kdo má zájem. S tím jsou samozřejmě spojené veřejně vystavené ceníky, obchodní podmínky atd.
  • Virtuální operátoři jsou bezpeční. Virtuální operátor má v rámci českého telekomunikačního prostředí pevnou pozici a jde o plně sebevědomý subjekt. Zákazník virtuálního operátora se rozhodně nemusí bát, že bude virtuál odpojen ze sítě z pouhého rozmaru tradičního operátora.
  • Virtuální operátoři jsou levnější, než tradiční mobilní operátoři. Stejně jako šedí operátoři, i virtuálové nakupují minuty, SMSky a data od tradičních mobilních operátorů za velkoobchodní ceny v tak velkém množství, že je mohou koncovým zákazníkům nabízet ještě levněji, než tradiční operátoři.

Je pravdou, že cenově často vycházejí nabídky šedých operátorů a virtuálních operátorů přibližně podobně, avšak postavení zákazníka je v případě virtuálních  operátorů mnohem pevnější. Sáhnout tedy po nabídce virtuálního operátora se rozhodně vyplatí.

Jedním z nejzajímavějších virtuálních operátorů je FAYN. Pro volat s FAYNem a ne s jiným virtuálním operátorem?

  • 10 let zkušeností na telekomunikačním trhu – Fayn není na českém telekomunikačním trhu žádným nováčkem. Více než 10 let funguje jako VoIP operátor (volání přes internet), od léta 2013 pak i jako virtuální operátor. Na rozdíl od většiny virtuálních operátorů, kteří vznikají tzv. „na zelené louce“, Fayn zná dokonale telekomunikační trh a ví, jak zajistit kvalitní spolehlivé volání.
  • FAYN není korporace s miliony klientů a netrpí tedy korporátními nemocemi. FAYN nabízí skutečný prozákaznický přístup, protože pro FAYN nejste jen statistika v tabulce.
  • Ještě levnější volání díky kombinaci s VoIP – Díky letitým zkušenostem v oblasti VoIP volání nabízí FAYN jako jediný virtuální operátor v České republice krom standardních mobilních tarifů i tzv. kombinované tarify, které spojují možnosti tradičního mobilní volání s voláním přes internet. Díky tomu FAYN nabízí ještě levnější volání.

Zaujala vás nabídka mobilních služeb od virtuálního operátora FAYN? Prohlédněte si podrobnou nabídku na webové prezentaci virtuálního operátora nebo si zavolejte na info na telefonním čísle 910 25 25 25, kde se dozvíte více.